Marcin Luba
Tworzywa granic czyli spoeczne choreografie kulturowej mikro-rnorodnoci
w zachodniej Macedonii
Granice spoeczne. Dlaczego i jak powstaj? Dlaczego i jak s podtrzymywane? Co powoduje ich zanikanie? Jak granice spoeczne osadzaj si na stosunkach wadzy i dominacji? Chciabym przedstawi kilka nieustajco wstpnych odpowiedzi na te pytania, opierajc si zarwno na materiale etnograficznym zgromadzonym podczas prowadzonych przeze mnie w zachodniej Macedonii bada terenowych, jak te na pracach i analizach innych autorw/autorek powiconych problematyce granic spoecznych.
Przyjmujc za Obrbskim i Barthem, e granice spoeczne przejawiaj si w specyficznych dychotomizacjach tumaczonych na socjolekty naukowe jako rozrnienia na my oni, swoi obcy itp. bd przekonywa wbrew niektrym stwierdzeniom drugiego z tych znakomitych autorw, e granice spoeczne nie s tworzone arbitralnie i e znajduj wzgldnie trwae chocia podlegajce historycznym zmianom oparcie w relacjach dyzjunkcji midzy rnymi i wiadomie przez ludzi traktowanymi rozcznie zespoleniami wspdziaa (np. struktury wspdziaania obrzdowego, politycznego, moralnego). Mwic inaczej: relacje midzy tworzywami kulturowymi maj wpyw na powstawanie i podtrzymywanie granic spoecznych.
Granice spoeczne i relacje dyzjunkcji s wanym komponentem spoecznej choreografii zrnicowa kulturowych na ktr skada si bogactwo midzyludzkich relacji wczajc w to przekadalno perspektyw, unikania specyficznych form kontaktu, konflikt a take synkretyzm i wysiek syntezy tworzyw kulturowych.
Historia kulturowa Europy poudniowo-wschodniej dostarcza wielu interesujcych przykadw na powstawanie, podtrzymywanie, zanikanie i wielorako specyficznych granic spoecznych. Badanie koniunkcji globalnych i lokalnych uwarunkowa historycznej dynamiki granic spoecznych na tym obszarze moe przyczyni si do lepszego zrozumienia ludzkiej socjalnoci.
Finansowanie:
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyszego
Partnerzy:
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu dzkiego,
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagielloskiego,
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Wrocawskiego,
Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Mikoaja Kopernika w Toruniu,
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu lskiego w Katowicach,
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego.
|