Hipisi: zachodni bunt na Wschodzie spotkanie z cyklu Krakowska Loa Historii Wspczesnej Krakw, 15 kwietnia 2015 r.
Instytut Pamici Narodowej oraz Wojewdzka Biblioteka Publiczna w Krakowie zapraszaj na spotkanie Hipisi: zachodni bunt na Wschodzie. W dyskusji wezm prof. Ryszard Terlecki oraz dr Bogusaw Tracz. Spotkanie poprowadzi Roman Graczyk.
Ruch hipisowski w Polsce narodzi si jako swoista kopia ruchu buntu modzieowego w Stanach Zjednoczonych. W USA modzie buntowaa si przeciw systemowi konsumpcyjnemu, odrzucajc wraz z konsumpcyjnym stylem ycia take instytucje i kultur liberalnej demokracji. Czynnikiem krystalizacji tego buntu by sprzeciw wobec wojny wietnamskiej. Polscy hipisi prbowali naladowa tamte wzorce, tyle e yli w diametralnie innych warunkach. Std np. ich bunt przeciwko wojnie znaczy w praktyce politycznej PRL-u co nieco innego, ni bunt ich amerykaskich kolegw. Ich odrzucenie konsumpcyjnego stylu ycia w warunkach gospodarki niedoboru znaczyo co innego, ni analogiczna postawa w warunkach gospodarki poday i popytu.
Hipisi chcieli y poza systemem, ale poza kadym systemem. Po prostu wrogie im byy takie pojcia jak: porzdek, dyscyplina, organizacja, obowizek, praca, a niekiedy nawet rodzina. Poszukiwali ideau gdzie na skrzyowaniu postmarksizmu, goszyzmu i buddyzmu.
Nie definiowali si wic sami jako opozycja antysystemowa. Ale tak byli traktowani przez system. Caa gama przedsiwzi jawnych i tajnych (w tym dziaa operacyjnych Suby Bezpieczestwa) na pocztku lat 70-tych doprowadzia do rozbicia ruchu.
Jaka bya samowiadomo tych modych ludzi? Jaka bya oryginalno polskich hippisw w stosunku do zachodniego pierwowzoru? Na ile stanowi mogli zagroenie dla systemu komunistycznego? O tym chcemy rozmawia 15 kwietnia w Bibliotece przy Rajskiej.
Na jednym ze spotka w Warszawie Jacek Gulla dzieli si z zebranymi swoimi marzeniami o utworzeniu obozu szczcia mistycznego, w ktrym kady pracowaby wedug wasnej chci i dowolnie przez siebie wybranych iloci godzin. lub i wszelkie zwizane z nim konsekwencje to przeytki. To nie hipisi izoluj si od spoeczestwa, ale spoeczestwo odrzuca hipisw. Hipisi nie maj celu, ani organizacji. (Organizacja nam nie odpowiada.
Nie jestemy zorganizowani. Chcemy y wasnym yciem). Prorok nie jest wybierany, prorok po prostu si rodzi. Zreszt nie tylko Gulla uwaa Pyrza [Jzef Pyrz, nieformalny przywdca polskich hipisw, nosi przydomek Prorok] za osob majc wrcz religijn misj czy posannictwo. Kiedy w maju 1970 r. Pyrz znalaz si w opaach i groziy mu sankcje karne, podczas spotkania pod hasem Hippisi kontra >>ycie Warszawy<< z dziennikark teje gazety Helen Kowalik i studentami SGPiS, ktre odbyo si 18 maja 1970 r. w klubie studenckim SGPiS Hades, porwnano przeladowanie >>Proroka<< z przeladowaniem pierwszych chrzecijan.
(fragment ksiki Bogusawa Tracza, Hippiesi, Kudacze, Chwasty. Hipisi w Polsce w latach 1967-1975, Instytut Pamici Narodowej Wydawnictwo Libron, Katowice Krakw 2014)
15 kwietnia 2015 r., Wojewdzka Biblioteka Publiczna, w Krakowie, ul. Rajska 1, sala 315, III pitro, godz. 18.00.
|