POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

 KALENDARZ
INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DNI BEZPŁATNE W MUZEACH


   
   
ARCHIWUM     zobacz wydarzenia archiwalne
ARCHIWUM     zobacz wszystkie wydarzenia archiwalne

 
08-03-2010      -  
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie - Sala Modrzejewskiej
Spotkanie w antrakcie
Mieczysław Gršbka: 35 lat pracy artystycznej i 25 lat pracy pedagogicznej
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie - Sala Modrzejewskiej

ul. Jagiellońska 1
31-010 KrakĂłw

Sekretariat:
tel. 12 421 29 77
oraz przez centralę
fax 12 421 33 53

Telefony centrali:
12 422 85 66
12 422 80 20
12 292 75 11
12 422 87 63

http://www.stary.pl
sekretariat@stary.pl
Narodowy Stary Teatr
Sala Modrzejewskiej
ul. Jagiellońska 1.
19.00
       
 
Teatr
Mieczysław Gršbka – aktor, reżyser, pedagog
Absolwent krakowskiej PWST (1973), od 25 lat wykładowca Wydziału Aktorskiego uczelni.
Na scenie Starego Teatru pojawił się w wieku lat trzynastu m.in. w Fizykach Dürrenmatta w reżyserii Jerzego Jarockiego i jako Kuba w Weselu Wyspiańskiego w reżyserii Andrzeja Wajdy. Po dyplomie, do zespołu, któremu wierny jest od ponad 35 lat, zaprosił go dyrektor Jan Paweł Gawlik. Debiutował w Procesie Kafki w reżyserii Jerzego Jarockiego.
Mieczysław Gršbka – aktor wyrazistego stylu, harmonijnie łšczy kreatywnoœć z mistrzostwem warsztatowym, emocjonalnš wrażliwoœć, wysublimowane poczucie humoru z charakterystycznoœciš. Znakomity głos, słuch absolutny, perfekcja ruchu scenicznego, zdolnoœci parodystyczne, opanowanie pantomimy połšczone z aktorskš wyobraŸniš, temperamentem i autoironicznym dystansem - zaowocowały dziesištkami ról w jego niepowtarzalnej interpretacji. W przedstawieniach Andrzeja Wajdy zaprezentował całš barwę aktorskich wcieleń: Mefisto-Kudlicz w pastiszowym kuplecie w Nocy listopadowej Wyspiańskiego; rozchwiany emocjonalnie, pełen wdzięku kabotyn i megaloman Antoni Relski w scenicznej epopei Z biegiem lat, z biegiem dni...; lękliwy, zniewieœciały dworak Osric z Tragicznej historii Hamleta księcia Danii Shakespeare’a; wzbudzajšcy salwy œmiechu farsowy Nonancourt w Słomkowym kapeluszu Labiche’a po kwintesencję dojrzałego aktorstwa w monologu OdŸwiernego w Makbecie Shakespeare’a. Szczególne znaczenie miało dla aktora spotkanie z Jerzym Grzegorzewskim, a zwłaszcza dwie role: Nosa w Weselu Wyspiańskiego - ukazanego wbrew tradycji interpretacji tej postaci – jako neurotyka w alkoholicznej depresji i odrealnionego, rozedrganego emocjonalnie Konstantego z Dziesięciu portretów z czajkš w tle wg Czechowa (nagroda na XX Kaliskich Spotkaniach Teatralnych). Intymna, pełna uroku metafizycznej tajemnicy była postać Syna w przedstawieniu Ryszarda Majora Sklepy cynamonowe wg prozy Schulza. Artysta jest mistrzem formy groteskowej. W RzeŸni Mrożka w reżyserii Waldemara Œmigasiewicza zagrał Dyrektora Filharmonii, postać absurdalnie œmiesznš i okrutnš zarazem. Król Ignacy w Iwonie księżniczce Burgunda Gombrowicza w inscenizacji Horsta Leszczuka (Grzegorza Jarzyny) w jego interpretacji to arcydzieło łšczenia gatunków. Artysta mieszał konwencje komediowej dosłownoœci z ostrš groteskš, był nieporadnym safandułš i groŸnym mizoginem. Jego złożona aktorska osobowoœć doskonale wpisała się w strukturę bogatych teatralnie przedstawień Tadeusza Bradeckiego: Wsiewołod Emiliewicz Meyerhold w Uczniach czarnoksiężnika Kleberga, barwny jak paw Karlos i skupiony w swym odrębnym œwiecie Księgarz Moreno z Rękopisu znalezionego w Saragossie Potockiego, bezwzględny, pozornie rubaszny mafioso Emanuelle Giri w Karierze Artura Ui Brechta. W przedstawieniach Remigiusza Brzyka artysta odsłonił siłę aktorstwa realistycznego - wzruszajšc i œmieszšc - żałosnš postaciš Piszczyka z Wiœniowego sadu Czechowa i czynownika Majewskiego w Carze Mikołaju Słobodzianka. Rolami ostatnich sezonów artysta wpisał się z jednej strony w œwiat obsesji, mroku ludzkiej natury w przedstawieniach Pawła Miœkiewicza: Komendant w Auto da fé Canettiego, Mšż w Przedtem/Potem Schimmelpfenniga, z drugiej brawurowo wypełnił przestrzeń pełnego przeœmiewczej ironii teatru Mikołaja Grabowskiego: Kaznodzieja, Maska w Wyzwoleniu Wyspiańskiego, przytłoczony narzuconš „kobiecoœciš” Blepyros w Sejmie kobiet Arystofanesa, anachroniczny Baron z wyimaginowanego œwiata w Trans-Atlantyku Gombrowicza.
Ważnš częœciš teatralnych dokonań Mieczysława Gršbki jest reżyseria, od lat wystawia przedstawienia dyplomowe studentów PWST. Sš to przede wszystkim widowiska muzyczne ze słynnym musicalem Chicago na czele. W Starym Teatrze reżyserował dwukrotnie: Zwierzenia clowna Böll’a, gdzie zagrał jednoczeœnie znakomitš rolę Hansa Schniera (nagroda za reżyserię na XXIII Kaliskich Spotkaniach Teatralnych i nagroda publicznoœci za kreację aktorskš na XXII Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych) i Korowód Schnitzlera.(eb)
 
Miejsce:
Narodowy Stary Teatr
Sala Modrzejewskiej
ul. Jagiellońska 1.
 
Godz.
19.00

 
 
   

 
 
 

BIBLIOTEKI  |  CENTRA KULTURY  |  GALERIE  |  KABARETY  |  KINA  |  KLUBY  |  MUZEA  |  MUZYCZNE  |  SPORT  |  STOWARZYSZENIA  |  TANECZNE  |  TEATRY  |  INNE


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie


 Copyright © 2002-2024


Polskie NiezaleĹźne Media
 

 O patronacie medialnym    |    Kontakt z Redakcją

 Serwis Dziś w Krakowie jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury