Kiedy lato w mieście rozgości się już na dobre, zaowocuje tłumem turystów i wysypem głosów w mediach o tym, że w teatrach krakowskich panuje sezon ogórkowy i nic ciekawego się nie dzieje, my zapraszamy na Lato Teatralne Mumerus! Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 18-21 lipca 2012 w Teatrze Zależnym Politechniki Krakowskiej przy ul. Kanoniczej 1. Dla naszych Widzów przygotowaliśmy cztery spektakle:
18.07. godz. 19:00
„Cyrki i ceremonie”
Scenariusz i reżyseria: Wiesław Hołdys
Aktorzy: Olga Przeklasa, Ewa Ryks, Karol Zapała, Robert Żurek
Konsultacja malarska: Jan Polewka
„Cyrki i ceremonie” to spektakl zainspirowany obrazami Witolda Wojtkiewicza, jednego z najciekawszych i najbardziej oryginalnych polskich malarzy, zmarłego w roku 1909 w wieku 29 lat. Świat płócien, grafik i rysunków Wojtkiewicza: ludzie przemieniający się w lalki i lalki transformujące się w ludzi, tajemnicze ceremonie przemieniające się w podejrzane cyrki, powracający wciąż do magicznego kręgu obłąkani, ogrody zarośnięte bujnym, zeschłym zielskiem, drzewa pełne powieszonych pesymistów, błaźni i kapłani uwięzieni w maskach, cukiernie oferujące trujące ciasta – wszystko to znajduje swoje odbicie w teatrze aktorów, lalek, masek, klaunów i tancerzy. W przedstawieniu pada niewiele słów – wszystkie one pochodzą z tekstów Romana Jaworskiego – przyjaciela Wojtkiewicza, prekursora literatury z pogranicza dwóch rzeczywistości: realnej i opartej na halucynacjach.
Więcej: http://www.mumerus.net/index.php?zone=spektakle&showpage=17
19.07. godz. 19:00
„Droga do ósmego kwadratu”
Scenariusz, produkcja i reżyseria: Wiesław Hołdys
Współpraca: Glen Cullen
Aktorzy: Anna Lenczewska, Jan Mancewicz, Karol Piotr Zapała , Robert Żurek
Muzycy: Gertruda Szymańska i Michał Braszak (kompozycje)
Kostiumy: Elżbieta Rokita
Przedmioty: Magdalena Siejko
Technika: Tadeusz Przybylski
Współpraca organizacyjna: Maria Śmiłek
Rozgrywa się tu jakaś gra, wielka jak świat. Jeśli pozwolą ci do niej dołączyć, możesz zostać pionkiem. A jeśli będziesz stosował się do Reguł Prowadzenia Walki bardzo szybko przesuniesz się na trzecie pole – najlepiej pociągiem – trafisz na piąte (to przeważnie woda). Szóste należy do Humpty Dumpty’ego. Siódme pole jest całe porośnięte lasem, ale jeden z rycerzy wskaże ci drogę. Myślisz, że uda ci się spotkać jednego? Nie uda ci się w żadnym razie, chyba że ruszysz w przeciwnym kierunku... Ale jak już zostaniesz hetmanem, nauczysz się dawać sobie ze wszystkim radę.
Więcej: http://www.mumerus.net/index.php?action=spektakle
20.07. godz. 19:00
„Ampuć czyli zoologia fantastyczna”
Scenariusz i reżyseria: Wiesław Hołdys
Aktorzy: Anna Lenczewska i Robert Żurek
Muzyka: Michał Braszak (kontrabas) i Maurycy Kin (psychoakustyka)
Kostiumy: Ewa Bujak
Konstrukcje: Tadeusz Przybylski
Spektakl według książki „Zoologia fantastyczna uzupełniona (uzupełniona)” będącej bestiarium zwierząt istniejących tylko w wyobraźni. Galeria egzotycznie brzmiących żyjątek, błyskotliwie opisanych przez Jana Gondowicza, ze swobodą i poczuciem humoru prezentowana na scenie Teatru Zależnego Politechniki Krakowskiej, w kameralnej piwnicy, która podobno ma zdolności do zwiększania swych rozmiarów, szczególnie kiedy aktorzy grają „Ampucia…”. Przedstawienie pobudza wyobraźnię, unikając realistycznych środków wyrazu i dosłowności.
Więcej: http://www.mumerus.net/index.php?action=spektakle#
21.07. godz. 19:00
„LAPUTA & LAGADO według Jonathana Swifta czyli trzecia podróż Gullivera”
Scenariusz, inscenizacja, reżyseria oraz produkcja: Wiesław Hołdys
Muzyka Latającej Wyspy: Ewa Ryks
Psychoakustyka: Maurycy J. Kin
Projekty Lalek Struldbruggów: Jan Polewka
Współpraca scenograficzna: Katarzyna Jędrzejczyk
Tłumaczenia na język czeski: Alma Haltof i Zbigniew Machej
Asystent: Michał Rdzanek
Metaloplastyka: Robert Calikowski
Napisany w XVIII wieku utwór Jonathana Swifta pt.: “Podróże do wielu odległych narodów świata” jest fantastyczno–surrealistycznym opisem czterech wyimaginowanych podróży, w którym – jak pisze Juliusz Kydryński - autor rozprawia się “z całą ludzkością, z samą jej naturą i wszystkimi stworzonymi przez nią instytucjami. Każda epoka – także i nasza – odnajdzie w niesamowitej grotesce Swifta oskarżenie siebie samej, własne swoje rysy i własne zwierciadło”. Niestety, dzieło Swifta adresowane do dorosłych, zostało ocenzurowane oraz okaleczone, po czym pozbawione wszelkich drastyczności i całego smaku trafiło do dziecięcego pokoju jako niewinna bajka o ciekawej podróży do krainy Liliputów i krainy Olbrzymów. W niezliczonych adaptacjach dziecięcych pomija się trzecią podróż zaczynającą się wizytą na Latającej Wyspie Lapucie.
Naszym zamierzeniem jest inscenizacja owej trzeciej części dzieła Swifta – Podróży zaczynającej się wizytą na latającej wyspie Laputa, a kończącej odwiedzinami Krainy Nieśmiertelnych.
|