Z inicjatywy dwóch tancerek pochodzących z Polski oraz z Hiszpanii, aktywnych na polu kultury i sztuki tanecznej powstało performatywne przedsięwzięcie o międzykulturowym charakterze. Barbara Wysoczańska z krakowskiego Teatru Tańca DF oraz Margherita Berghamo Meneghini – współzałożycielka hiszpańskiej grupy Les filles Föllen zrealizowały projekt „Everybodyskin” – zainspirowany teatrem ulicznym oraz tańcem współczesnym.
To debiutancki spektakl Barbary Wysoczańskiej, która zaangażowała do jego produkcji doświadczonych krakowskich artystów. Scenografia powstała według projektu Joanny Jaśko-Sroki, natomiast autorem muzyki do spektaklu jest znakomity instrumentalista i kompozytor – Tomek Grochot. Także kostiumy i wizualizacje zostały stworzone specjalnie na potrzeby tego przedsięwzięcia.
Projekt, przygotowywany z myślą o Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Ulicznych ULICA 25 Street Art – jednym z najstarszych festiwali ulicznych w Europie Środkowej, gromadzącym każdego lata na ulicach Starego Miasta rzesze turystów oraz mieszkańców Krakowa, wspierany przez organizatorów festiwalu – Teatr KTO, zostanie zaprezentowany podczas czterech festiwalowych dni – 5,6,7,8 lipca – na Małym Rynku. Planowane są również prezentacje w Hiszpanii (Barcelona).
EVERYBODYSKIN - opis
Skóra – największy organ ludzkiego ciała; zdjęta i rozłożona zajęłaby powierzchnię niemal dwóch metrów kwadratowych; waży od dziesięciu do piętnastu kilogramów.
Ten wielofunkcyjny narząd o złożonej konstrukcji osłania organizm od zewnątrz, umożliwiając tym samym kontakt z otaczającym środowiskiem. Proces ten polega na przekazywaniu bodźców do ośrodkowego układu nerwowego poprzez wielorakie receptory. Jest to absolutnie niezbędny organ do prawidłowego funkcjonowania całego ustroju. Przez swoją wrażliwość – skóra jest nieustannie wystawiona na zagrożenie. Zraniona – szybko się zrasta, ale jej zabliźnienia pozostawiają na powierzchni mapę ludzkiej egzystencji – inną dla każdej osoby, pokazującą niejako prywatną historię życia człowieka.
Skóra determinuje życie jednostki od dnia narodzin. Ta determinacja bardzo często powoduje chęć zmiany własnej skóry pozostającej w sprzeczności z osobistymi przekonaniami i pragnieniami lub wręcz odwrotnie – rodzi potrzebę gloryfikacji w przypadku pełnej akceptacji jej wyglądu. Zdarza się, że skóra kogoś innego wydaje się być o wiele lepszą powłoką cielesną od tej posiadanej. Wówczas próbuje być odrzucana niczym ramy ustanowionego systemu. Prowadzi to do poczucia wyobcowania i braku zrozumienia u innych. Mechanizmy te przywodzą na myśl zagadnienia terytorialne. Człowiek zaczyna żyć w granicach skóry wraz z dniem narodzin, tak jak zaczyna żyć w granicach kraju lub kręgu kulturowego, w którym się rodzi. Procesy: asymilacji bądź odrzucenia – są następstwem przekonań, podejmowanych decyzji i osobistych wyborów.
Taka sama, a jednak różna, łącząca ludzi w podobnych doświadczeniach, ale w każdym przypadku dostarczająca indywidualnych odczuć, umożliwiająca kontakt z otoczeniem, ale niejednokrotnie utrudniająca wyrażenie przeświadczeń, obnażająca nasze wnętrze, ale i często będąca doskonałym kamuflażem – skóra nas wszystkich i każdego z osobna.
Teatr Tańca DF & Less Filles Föllen
Polsko-hiszpański uliczny teatr tańca stworzony z inicjatywy Barbary Wysoczańskiej – tancerki Teatru Tańca DF w Krakowie oraz Margherity Meneghini Bergamo – tancerki i choreografa z Barcelony, współzałożycielki grupy Les Filles Föllen. Obok doświadczeń w sztuce tańca, obie artystki są także aktywnymi managerami kultury.
Barbara Wysoczańska (Kraków) jest tancerką i managerem w dziedzinie organizacji imprez, marketingu i kultury. Jest związana z Teatrem Tańca DF Katarzyny Skawińskiej od 2003 roku. Jest to grupa założona w 1990 roku w Krakowie, która łączy doświadczenie tańca współczesnego z teatrem ruchu. Pełni również funkcję wiceprezesa Stowarzyszenia Teatru Tańca DF i koordynatora jego projektów artystycznych. Od 2008 roku jest także związana z Teatrem KTO, uczestnicząc w jego przedstawieniach ulicznych jako aktorka.
Margherita Berghamo Meneghini (Barcelona) jest tancerką i managerem kultury. Swoją pracę choreografa łączy z zarządzaniem i z działalnością pedagogiczną. Jej kształcenie w dziedzinie tańca rozpoczęło się od rytmiki gimnastycznej, baletu i tańca współczesnego. Projekt taneczny o nazwie Less Filles Föllen zainicjowała wraz z Tuixen Benet na początku 2008 roku. Jego celem jest przekazywanie widzowi zarówno fizyczności jak i emocji wyrażonej tańcem, a odejście od tradycyjnej formy scenicznej pozwala dotrzeć do szerszej publiczności, zwłaszcza tej, która nie ma w zwyczaju oglądania spektakli tanecznych.
Celem wspólnego projektu jest wymiana artystycznych doświadczeń pomiędzy polskimi i hiszpańskimi tancerzami i popularyzacja tańca współczesnego jako uniwersalnego języka, który ułatwia komunikację pomiędzy różnymi kulturami.
SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE WYDARZENIA
Reżyseria: Barbara Wysoczańska
Choreografia i interpretacja:
Margherita Bergamo, Tuixén Benet (Les Filles Föllen)
Magdalena Śmigasiewicz, Barbara Wysoczańska (Teatr Tańca DF)
Scenografia: Joanna Jaśko-Sroka, wykonanie: Pracownia Ślusarska Robert Calikowski
Kostiumy: Karolina Mika
Muzyka – kompozycja i realizacja nagrań: Tomek Grochot
Projekcje video: Intermedioland - Łukasz Furman, Michał Borowski, Tomasz Planta, Kuba Garścia
Reżyseria świateł: Barbara Wysoczańska, Karolina Mika
Oprawa graficzna: Magdalena Konik
Współpraca artystyczna: Katarzyna Skawińska, Alicja Paleta
Wykonawcy:
Margherita Bergamo, Tuixén Benet (Les Filles Föllen )
Barbara Wysoczańska, Magdalena Śmigasiewicz (Teatr Tańca DF)
Koordynacja projektu: Barbara Wysoczańska
WSPARCIE ORGANIZACYJNE:
Institut Ramon Llull www.llull.cat
Teatr KTO www.teatrkto.pl
Teatr Tańca DF www.teatrtancadf.pl
CK Dworek Białoprądnicki www.dworek.krakow.pl
Vivid Studio www.vividstudio.pl
WSPARCIE MEDIALNE:
Radiofonia - www.radiofonia.fm
Kulturatka - www.kulturatka.pl
Lovekrakow - www.lovekrakow.pl
Don't Panic - www.dontpaniconline.pl
Teatr dla Was - www.teatrdlawas.pl
Stacjakultura.pl - www.stacjakultura.pl
|