dźwięki: MIRÓ - ZAWADZKI + KASIA SZWED + IGNACY JAN WIŚNIEWSKI
Idea projektu SILENCE & SPELLS narodziła się z pragnienia udźwiękowiania filmów niemych na żywo w nietradycyjny sposób. W początkowym zamyśle jedynym materiałem dźwiękowym miały tu być słowa, które, nakładając się na siebie, czasami tworzyłyby komentarz do obrazu i interpretowały go, a czasami zamieniały się w struktury czysto brzmieniowe, harmoniczne, muzyczne. Szukając filmów, które mogłyby przyjąć ten rodzaj pracy natrafiłam na Segundo de Chomona – hiszpańskiego mistrza kina niemego z przełomu wieków. Jego realizacje to krótkie obrazy, niezwykle pomysłowe oraz, jak na swój czas, precyzyjne i bardzo zaawansowane technicznie.
Wydaje się, że de Chomon jako jeden z pierwszych zauważył więź pomiędzy filmem i magią. Był prawdziwym specjalistą od złudzeń i trików. Jego obrazy są lekko poetyckimi wizjami świata, w którym nie rządzi grawitacja, przedmioty mogą poruszać się same z siebie, a bohaterowie pojawiają się, zmieniają postać lub znikają w najmniej oczekiwanym momencie.
Warstwa obrazowa projektu SILENCE & SPELLS to collage wybranych realizacji de Chomona, stanowiący swoistą księgę pierwszych filmowych "zaklęć" - efektów specjalnych. W warstwie muzycznej, zapowiedziane powyżej, słowa, szepty, wyliczanki (Maja Miró) - własne i cudze; fragmenty utworów Katarzyny Szwed, polsko-holenderskiej kompozytorki muzyki elektronicznej (www.katarzynaszwed.pl) oraz tradycyjne taperowanie z czasów reżysera (Ignacy Jan Wiśniewski). Nad całością akustycznie czuwa Tomasz Zawadzki.
|