KONCERTY PLENEROWE
KRAKÓW, RYNEK GŁÓWNY
25.07 [niedziela] – KRAKÓW – RYNEK GŁÓWNY – SCENA PLENEROWA
19.00-20.15 Terne Čhave (Czechy)
Terne Čhave są jednym z najlepszych i odnoszącym największe sukcesy, romskim zespołem w Czechach. Już przed kilkoma laty stanęli na własne nogi, przekroczyli granice romskiego getta, przyjęli miedzy siebie białych gádže i ruszyli na podbój wielkiego świata. Zjechali Europę od Węgier, przez Włochy, Hiszpanię, Niemcy, Belgię, Holandię aż po Szkocję. W ich muzyce, obok romskich melodii, mogliście usłyszeć rock, jazz i taneczne latynoskie rytmy. Terne Čhave są obecnie zespołem bez jakichkolwiek, etnicznych czy stylistycznych ograniczeń a ich romskie korzenie dają podstawę do muzycznych podróży, tam gdzie nie każdy się odważy. Zespół jednak nie zawraca sobie głowy muzycznymi stylami. Na podobne rozważania, słuchając muzyki, i wy nie będziecie mieć czasu. Większość utworów przebiega w diabelskim tempie. Gdyby chęć sklasyfikowanie nie dawała wam jednak usnąć, powiedzmy prawdę jest to cygański rock’n’roll czyli ROM’N’ROLL!!!
Ostatnim albumem, na który czekano cztery lata, zespół Terne Čhave trafił w swój czas, co widać było po skutkach. Płyta została uznana za najlepszy etniczny album roku 2008 w Czechach i otrzymała prestiżowego „Anioła” (Andela). Wieloznaczny tytuł „More, Love!” oddaje ducha muzyki. Przy pierwszym przesłuchaniu jest to muzyka, w której obok tradycyjnego akordeonu i skrzypiec usłyszycie elektryczną gitarę i sampler. Dalsze warstwy odkryjecie w stylistycznym rozrzucie poszczególnych utworów. Rock, tango, spirituals, punk, piosenka ludowa i taneczne rytmy przemkną przez wasze uszy w tak naturalny sposób połączone z cygańskimi głosami, że wcale was to nie zdziwi. Sam tytuł „More, Love!” przede wszystkim, niesie dwuznaczne przesłanie. Angielskie znaczenie „więcej miłości” jest przeciwstawione do romskiego „chwila!, pieniądze…”. Dookoła pieniędzy kręci się dziś tak wiele spraw. Każdy potrzebuje pieniędzy a przy tym wielu zapomina o tym czego tak naprawdę mu potrzeba, więcej, miłości! Płyta „More, Love!” przynosi kontrast starych, romskich pieśni i współczesności, starego i nowego świata.
20.30-22.00 MAHALA RAI BANDA (Rumunia)
Najsłynniejsi muzycy Rumunii mieszkają w dwóch wioskach. W Clejani – na południowy zachód od Bukaresztu – skrzypkowie, cymbaliści, basiści, mistrzowie akordeonu tworzą niezwykłą grupę: Taraf de Haidouks. Na Rozstajach gościliśmy ich w 2003. W Zece Prajini natomiast – odnotujemy największe bodaj na świecie zagęszczenie trębaczy na metr kwadratowy... Tam też powstał najsłynniejszy na świecie brassband: Fanfare Ciocarlia. Na Rozstajach krakowskim Rynkiem zawładnęli w 2001 i przed dwu laty, jako sekcja dęta współtworząca legendarny już projekt Gypsy Queens & Kings. Dwie wioski: zagubione w kurzu, skute lodem – w zależności od pory roku. Mekka instrumentalistów, melanż szelmostwa i geniuszu. Nieokiełznana wyobraźnia, energia, wirtuozeria.
Jak zatem stworzyć grupę cygańską w skali MEGA? Bałkański odpowiednik Memphis Horns z sekcją rytmiczną z Muscle Shoals? Jak połączyć standardy soul z siłą, finezją, groove’m i wirtuozerią? W prosty sposób.. Zebrać muzyków z Clejani i Zece Prajini! Historia Mahala Rai Banda sięga końca lat dziewięćdziesiątych, kiedy Aurel Ionita formował grupę Rom Bengale w Bukareszcie. Wtedy też powstał wstępny skład Mahala Rai Banda. Debiutancka płyta grupy ukazała się w 2004 roku nakładem nakładem Crammed Discs. Drugi album Mahala Rai Banda: Ghetto Blasters to dzisiaj już jeden najważniejszych albumów ostatnich lat w nurcie etno, przez wielu uważany za pozycję równie kultową, co Buena Vista Social Club czy dokonania Ali Farka Toure'a. Nagrany został w 2009 roku w Berlinie i Bukareszcie przez Asphalt Tango Records i natychmiast wspiął się na pozycję 2 listy World Music Charts Europe i wybrany spośród dziesiątki "najlepszych albumów roku 2009" przez magazyn Songlines. Grupa ma też na koncie przebój Mahalageasca, który rozbrzmiewa w filmie Saszy Barona Cohena Borat. Muzyka Mahala Rai Banda to fuzja rumuńskich tradycji muzycznych, orientu, katalońskiej rumby, reggae i manele. Zespół gra wyłącznie na żywo. Wiruozeria, żywioł, improwizacja.
WYSZEGRADZKI DOM TAŃCA
WARSZTATY MUZYCZNE
KLUB FESTIWALOWY
FABRYKA, Kraków, ul. Zabłocie 23
26.07 [poniedziałek] – Fabryka, Kraków, ul. Zabłocie 23
Wyszegradzki Dom Tańca:
17.00-18.30 – warsztaty tańców węgierskich
19.00-20.30 – warsztaty tańców węgierskich
22.00-23.00 – koncert zespołu Zurgó (Węgry)
Zurgó (Węgry) - zespół muzyki tradycyjnej inspirujący się tradycjami „Csango” – żyjącej w Rumunii mniejszości węgierskiej. Grupa, złożona z muzyków i tancerzy, pochodzi z Budapesztu i zajmuje się rekonstrukcją dawnych tradycji muzycznych Siedmiogrodu, jak też praktyką wykonawczą, czego owocem są solowe płyty zespołu, udział w międzynarodowych projektach muzycznych i koncerty na najważniejszych festiwalach world music w Europie.
27.07 [wtorek] – Fabryka, Kraków, ul. Zabłocie 23
Wyszegradzki Dom Tańca:
17.00-18.30 – warsztaty tańców słowackich – Tanečny Dom Bratislava
19.00-20.30 – warsztaty tańców słowackich – Tanečny Dom Bratislava
22.00-23.00 – koncert zespołu Muzička (Słowacja)
Muzička & Draguni (Słowacja)
Zespół powstał w 1990 roku w Bratysławie, w swojej twórczości stara się zgłębić muzykę różnych regiopnów Słowacji, zachować koloryt pierwotnej wersji. Mówią o sobie: „Kim jesteśmy? - Pasjonatami własnej muzyki tradycyjnej; staramy się ją jak najlepiej i jak najwięcej grać: dla publiczności, przyjaciół i własnej przyjemności. Muzyka rodziła się przez wieki zawsze towarzysząc codziennym emocjom. Od chrzcin do pogrzebu - to przestrzeń, w jakiej powstawała opisując najgłębsze ludzkie troski i radości. Staramy się zachować jej ducha; grając z pełnym zaangażowaniem do tańca i do "słuchu" wierzymy, że jest w tym właśnie sposób, by przetrwała".
Tomáš Brunovský - skrzypce
Laco Fekete - skrzypce
Ivan Hanula - skrzypce
Martin Brunovský – skrzypce - sekund
Mišo Brdársky – altówka - sekund
Peter Obuch – kontrabas, basy
Fero Morong, Stano & Draguni – Tanecny Dom Bratislava
28.07 [środa] – Fabryka, Kraków, ul. Zabłocie 23
Szkoła na Rozstajach: Muzyka Podhala
17.00-18.30 oraz 19.00-20.30 – warsztaty skrzypcowe prowadzi Krzysztof Trebunia-Tutka
Krzysztof Trebunia-Tutka
Muzyk multiinstrumentalista, poeta, architekt. Założyciel i lider zespołu Trebunie-Tutki, z którym koncertował na największych festiwalach world music w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Współpracuje z różnymi artystami (m.in. Twinkle Brothers, Ordo Sakhna, Włodzimierz Kiniorski, Michał Kulenty, Krzysztof Ścierański, Katarzyna Gaertner, Sławomir Wierzcholski, Paweł Kukiz, Wojciech Waglewski, Mateusz Pospieszalski). Laureat tytułu Honorowy Ambasador Polszczyzny (z zespołem Trebunie-Tutki; XI 2008) za teksty utworów pisane i wykonywane podhalańską gwarą. Krzysztof wyrósł w kręgu góralskiej tradycji, w rodzinie o wielopokoleniowych tradycjach muzycznych. Od najmłodszych lat występował na scenie z zespołami góralskimi i kapelą rodzinną zdobywając i poszerzając wiedzę o literaturę i opracowania etnograficzne. Od wielu lat prowadzi działalność edukacyjną (wykłady, warsztaty) dla wszystkich zainteresowanych kulturą podhalańską.
tematy spotkań:
– powiązanie muzyki skrzypcowej z tańcami podhalańskimi i obrzędami – interpretacje melodii Skalnego Podhala – akompaniament – odniesienia do muzyki innych regionów polskiej i karpackiej góralszczyzny – przykłady zapisu nutowego i palcowego muzyki podhalańskiej – zarys cech szczególnych kultury muzycznej Skalnego Podhala na tle historycznym – postacie słynnych muzykantów – powiązanie muzyki z tańcami podhalańskimi – nazwy melodii: 'nut' góralskich
29.07 [czwartek] – Fabryka, Kraków, ul. Zabłocie 23
Wyszegradzki Dom Tańca:
17.00-18.30 – warsztaty tańców: Między Wisła a Dunajem – Kapela Hałasów (Polska)
19.00-20.30 – warsztaty tańców: Między Wisła a Dunajem – Kapela Hałasów (Polska)
Kapela Hałasów: surowe brzmienie, zaprawione szczyptą melancholii i tęsknoty za dawnymi czasami. Muzyka do słuchania, do tańczenia, do smakowania. Rodzinny duet wytrawnych artystów zajmujących się od lat badaniem najciekawszych i najbardziej archaicznych form europejskiej muzyki, tańca i rzemiosła. Nauki pobierane u wiejskich mistrzów poszerzone studiowaniem materiałów etnograficznych, stała aktywność muzyczna, doświaczenia teatralne i plastyczne, czwórka dzieci, wiejski dom i otwarte głowy – wszystko to składa się na wyjątkowość tej muzycznej pary. Członkowie najciekawszych formacji folkowych w Polsce (Bractwo Ubogich, Muzykanci, Lautari), międzynarodowych projektów artystycznych (Tikkun, Schola Węgajty, Dom Tańca. Poznań) oraz teatralnych (Teatr 44, Teatr Cinema, Teatr Strefa Ciszy, Teatr A3).
Praktyka taneczna – od potańcówek w wiejskiej remizie po spotkania z zawodowymi tancerzami – pomogła im wypracować własny styl prowadzenia zabaw i warsztatów. Bazują przede wszystkim na tańcach korowodowych i wirowych, żywej muzyce oraz uczeniu kroków na gorąco, w trakcie zabawy. Te najbardziej archaiczne formy taneczne bazują na łatwych, powtarzalnych sekwencjach kroków i rosnącej stopniowo dynamice. Okraszone pięknymi melodiami wykonywanymi na unikalnych ludowych instrumentach szybko budują w grupie osób poczucie wspólnoty.
Jacek Hałas – śpiew, lira korbowa, akordeon, prowadzenie tańców
Alicja Choromańska-Hałas – bęben, gordon
31.07 [sobota] – Fabryka, Kraków, ul. Zabłocie 23 [od 23.00]
* FABRYKA NA ROZSTAJACH: klub festiwalowy pełen niespodzianek
KONCERTY KAMERALNE
PWST, Scena im. St. Wyspiańskiego
Kraków, ul. Straszewskiego 22
30.07 [piątek] – PWST – Scena im. St. Wyspiańskiego
Kraków, ul. Straszewskiego 22
20.00 TANGO MODERNE – Joanna Słowińska i Maciej Miecznikowski
Największe polskie przedwojenne wydawnictwo fonograficzne: Syrena Rekord zarejestrowało ok. 2200 utworów w rytmie tanga... Lata trzydzieste to eksplozja popularności gatunku, próba uniezależniania się „polskiego tanga” od kompozycji zewnętrznych, ale też proces skonwencjonalizowania formy.
W koncercie Tango Moderne zabrzmią kompozycje mistrzów gatunku (H. Wars, A. Gold, Z. Białostocki, J. Petersburski) do tekstów wybitnych poetów (m.in. J. Tuwim, M. Hemar). Tango Moderne to również nawiązanie – w nowatorskich aranżacjach, współczesnych kompozycjach i tekstach – do barwnych kulturowo muzycznych tradycji II Rzeczpospolitej: motywów klezmerskich, cygańskich i tradycji rosyjskich romansów.
Słowińska i Miecznikowski? Wulkan energii, muzyczna charyzma, profesjonalizm. W zdwojonej sile. Duet, jakiego nie było. Nawet przed wojną... Tango Moderne - skonwencjonalizowana w dobie rewii i kinoteatrów formuła tanga i romansu – zyskuje nowe brzmienie!
Joanna Słowińska – śpiew, skrzypce
Maciej Miecznikowski – śpiew
Kamil Barański – instrumenty klawiszowe
Mikołaj Blajda – kontrabas
Wojtek Fedkowicz – perkusja
31.07 [sobota] – PWST – Scena im. St. Wyspiańskiego
Kraków, ul. Straszewskiego 22
20.00 ORIENT EXPRESS (Tunezja / Szwecja / Polska)
cz.I: Amine & Hamza
cz.II: Orient Express Orchestra
Orient Express Orchestra – premierowy projekt muzyczny, którego trzon stanowią krakowscy artyści: Mikołaj Blajda (bas, loopy, kierownictwo artystyczne), Leszek Hefi Wiśniowski (sax/flet), Tomasz Wertz (perkusja), Jakub Mietła (akordeon). Impulsem do powstania grupy była inspiracja kulturą, a w szczególności muzyką dalekiego wschodu. Tak jak słynny pociąg łączył przed laty Europę i kraje arabskie - ORIENT EXPRESS ORCHESTRA ma za cel dokonać takiego połączenia w przestrzeni artystycznej i metafizycznej. Do projektu został zaproszony znakomity tunezyjski duet: Amine Mraihi (al oud) i Hamza Mraihi (kanoun) wykonujący muzykę inspirowaną folklorem arabskim na tradycyjnych instrumentach. Wzajemne inspiracje muzyków z Europy i Tunezji kreują nowe, niepowtarzalne brzmienia. Obecnie O.E. Orchestra pracuje nad autorskim, studyjnym albumem. Z projektem współpracują również: kwartet Art Deco i orkiestra Fresco Sonare.
Amine Mraihi (Tunezja) – al oud
Hamza Mraihi (Tunezja) – kanun
Fredrik Gille (Szwecja) – perkusja
Mikołaj Blajda – bas, loopy, kierownictwo artystyczne
Leszek Hefi Wiśniowski – sax/flet
Tomasz Wertz – perkusja
Jakub Mietła – akordeon
Art Deco – kwartet smyczkowy
01.08 [niedziela] – PWST – Scena im. St. Wyspiańskiego
Kraków, ul. Straszewskiego 22
* koncert specjalny w ramach projektuTANGO NUEVO
QUINTETO DE TANGO NUEVO feat. DANIEL BINELLI (Argentyna / USA / Polska)
Daniel Binelli (Argentyna) to legenda argentyńskiej sceny tangowej, argentyński mistrz bandoneonu. Członek New Tango Sextet Astora Piazzolli (wspólne tournee: Brazylia – Chile – Hiszpania – Włochy – Niemcy – Francja). W latach 1968-1982 Binelli był bandoneonistą i czołowym aranżerem w Osvaldo Publiese’s Tango Orchestra. Jego tournee z 1998 roku z Marthą Argerich, gitarzystą Eduardo Isaakiem oraz z National Symphony of Argentina pod dyrekcją Pedro Ignacio Calderona było światowym sukcesem. Binelli był głównym dyrygentem operety Maria de Buenos Aires podczas jej wystawienia we Włoszech – z Milvą w roli głównej. Prowadzi ożywioną działalność koncertową na całym świecie.
Grzegorz Frankowski – kontrabasista, prekursor stylu tango nuevo w Polsce; współpracuje z orkiestrą Capella Cracoviensis. Twórca i uczestnik projektów muzycznych z udziałem wybitnych solistów i kameralistów (Vadim Brodzki / El Tango, Wiesław Prządka / Trio Revirado, Adrian Kreda / Quarteto Polaco, Waldemarem Malickim / Tango Bridge, również: Kevin Kenner, kwintet Piazzoforte). występuje z kwintetem Piazzoforte i światowej sławy pianistą Kevinem Kennerem.
Twórczość wykonawcza i kompozytorska Grzegorza Frankowskiego to próba syntezy różnych gatunków muzyki przeniesionych na grunt tanga; korespondencja między tradycjami kultury europejskiej, elementami etnicznymi i tangiem argentyńskim.
W programie koncertu: tradycyjne tanga argentyńskie, tango nuevo Astora Piazzolli, tanga współczesne Daniela Binellego i Grzegorza Frankowskiego. Słowiańska dusza, argentyńska namiętność...
Daniel Binelli (Argentyna) – bandoneon
Polly Ferman (USA) – fortepian
Grzegorz Frankowski (Polska) – kontrabas
Maciej Mąka (Polska) – gitara
Paweł Wajrak (Polska) – skrzypce
BILETY, KARNETY, etc.
· koncerty plenerowe [Rynek Główny] – wstęp wolny
· BILETY DO FABRYKI [Kraków, ul. Zabłocie 23] – pojedyncze wydarzenia w Fabryce: 20,00 PLN – do nabycia w Fabryce przed warsztatami i koncertami
· KARNET DO FABRYKI [Kraków, ul. Zabłocie 23] – wszystkie wydarzenia w Fabryce: 100,00 PLN – do nabycia w Fabryce przed warsztatami i koncertami
· BILETY NA KONCERTY KAMERALNE [Kraków, PWST]: 50 PLN – do nabycia w sieci www.ebilet.pl oraz w kasie PWST w dniu koncertów
|