Galeria Zderzak zaprasza na otwarcie wystawy:
Jurry Zieliński (1943-1980) PARADIS
wernisaż: 16 września, środa, godz. 19:00
Jurry w świecie
Po pięciu latach od głośnej wystawy „Powrót Jurrego” (Galeria Zderzak i Muzeum Narodowe w Krakowie, 2010), po sukcesie w Nowym Jorku i Londynie (Gallery Luxembourg & Dayan, 2013), Zderzak ponownie wystawia obrazy największego buntownika PRL. Jurry, którego sztukę nazwano w Anglii „cold war pop” (Apollo Magazine, 2011), stał się klasykiem pop-artu zza żelaznej kurtyny.
W tym roku, na fali światowego zainteresowania pop-artem, obrazy Jurrego są prezentowane na wielkich, międzynarodowych wystawach – w Walker Art Center w Minneapolis, Ludwig Museum w Budapeszcie i Tate Modern w Londynie. Wystawa „World Goes Pop” w Tate otwarta zostanie dzień po otwarciu wystawy w Zderzaku.
Raj w Zderzaku
Na wystawie „Paradis” zobaczymy siedemnaście prac: kilka wspaniałych dużych płócien z najlepszego okresu, takich jak „Skromne czuwanie”, „Gołąb niepokoju”, „Zdobywca”, „Bez przyłbicy”, kilka mniejszych, lecz ważnych dla filozofii Jurrego („Wytnie nas czas”, „Doi”), a także – uwaga! – formy przestrzenne.
Osią wystawy będzie obraz raju, czyli tytułowy „Paradis” – pejzaż lub raczej miraż rodzinnego Paradyża k. Opoczna, który Jurry wiele razy malował i gdzie powracał. Naiwny i nieporadny szokuje w zestawieniu z wyrafinowaną formą popowych obrazów-poematów, z ich skondensowaną poezją i wewnętrznym napięciem.
Wystawa nie skupia się na politycznym przesłaniu obrazów Jurrego, lecz na jego wyobraźni symbolicznej i czystej zmysłowości. Potężne akordy kolorów, które wypełnią galerię, mają przenosić nas w inny kosmos.
Wejście w Jurrego
„Czas na stworzenie takiego metajęzyka, który byłby wypadkową i liryzmu, i brutalności” – postulował Jurry w latach 60. – „Dążę do integracji sztuk i znalezienia nowego języka umożliwiającego przekazywanie dosłownie wszystkiego, rzeczywistości cichej i wrzeszczącej”.
„«Ryzykowanie samym sobą» jest osią, wewnętrznym jądrem twórczości Zielińskiego, gwarantem być może jej wciąż oddziałującej na odbiorcę siły, trwałej mimo upływu czasu” – zauważyła kilka lat temu w książce „Jurry. Powrót artysty” Roma Sendyka, badaczka literackiej twórczości Jurrego.
Jurry, a Robert Indiana
Estetyka klasycznych obrazów Jurrego wiele zawdzięcza stylowi Roberta Indiany i w ogóle amerykańskiemu popowi z czasów kontrkultury, lecz nie zawdzięcza im wszystkiego. Jurry stworzył oryginalny styl i własny przekaz poetycki, i nie był naśladowcą. Może dlatego, po długim okresie milczenia, którym otaczano go w Polsce, jego sztuka jest obecnie doceniana w świecie.
Więcej wystawie: http://zderzak.pl/2015-paradis,613.html
FB: https://www.facebook.com/events/628384980634466/
English version: http://zderzak.pl/en/?id=2015-paradis%2C67
Galeria Zderzak czynna od wtorku do soboty w godz. 12-17
zderzak.pl
|