Serdecznie zapraszam Państwa na IV edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Henryka Mikołaja Góreckiego.
Festiwal poświęcony jest Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu, którego twórczość stanowi inspirację dla wielu kompozytorów młodego pokolenia.
Podczas Festiwalu będą mieli Państwo możliwość zapoznać się ze współczesną literaturą muzyczną prezentowaną przez znamienitych wykonawców takich jak: Agata Zubel, Maciej Grzybowski, Magdalena Bojanowicz, Maciej Frąckiewicz, Lutosławski Quartet, Kwartludium oraz Trio Amadrums & Airis Quartet.
W trakcie wydarzenia będą mogli Państwo wysłuchać także dwóch światowych prawykonań utworów polskich kompozytorów.
Dokonując wszelkich starań aby tegoroczna edycja festiwalu była jeszcze bardziej interesująca, oprócz organizowanych koncertów, będą mieli Państwo możliwość wzięcia udziału w konferencji naukowej przybliżającej twórczość, dzieła, a także tendencje polskiej muzyki współczesnej.
Życząc inspirujących wrażeń,
Michał Kwiatkowski
Dyrektor Artystyczny
Sobota, 18 października, 19:30
Sala Siemieradzkiego, Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie.
Agata Zubel & Maciej Grzybowski
W programie:
Piotr Ślęczek - That is the Question (prawykonanie)
Tadeusz Baird - Cztery Sonety Szekspira
Paweł Mykietyn - Sonety Szekspira
Andrzej Czajkowski Siedem Sonetów Szekspira
Muzyczny wieczór z Szekspirem
O tym, że Sonety Williama Szekspira inspirują nieustannie wielu kompozytorów przekonamy się podczas koncertu inauguracyjnego w wykonaniu cenionej sopranistki i kompozytorki, laureatki Paszportu Polityki - Agaty Zubel oraz wybitnego pianisty i kameralisty Macieja Grzybowskiego, któremu swoje dzieła dedykowali m.in. Paweł Mykietyn i Paweł Szymański.
Jako pierwsze zabrzmi prawykonanie dzieła That is the Question Piotra Ślęczka. Młody kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach zwyciężył w ubiegłym roku w I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. H. M. Góreckiego w Krakowie utworem In Memoriam na 4-głosowy chór a capella. Utwór “That is the Question” Piotra Sleczka został napisany do tekstu zaczerpniętego z Hamleta arcydzieła teatru elżbietańskiego Williama Shakespeara. Sam tytuł odnosi się do frazy rozpoczynającej słynny monolog wypowiadany “To be, or not to be, that is the question” – owo solilokwium jest najsławniejszą przemową znaną w literaturze angielskiej. Porównując śmierć do snu, jest oparte na refleksji moralnie legitymującej samobójstwo w obliczu niezmierzonego bólu tego świata, będące kluczowym dylematem naszego dzisiejszego społeczeństwa.
Pochodzące z 1956 roku Cztery Sonety miłosne do słów Williama Szekspira Tadeusza Bairda w oryginale powstały w wersji na baryton i orkiestrę. W 1963 roku kompozycja Bairda posłużyła Stefanowi Sutkowskiemu jako muzyka baletowa do spektaklu Warszawskiej Opery Kameralnej Sonety miłosne.
Z kompozycjami Bairda korespondują Sonety Szekspira na sopran męski i fortepian Pawła Mykietyna, których prawykonanie odbyło się w 2000 roku na Warszawskiej Jesieni. Wykonali je wówczas Jacek Laszczkowski i Maciej Grzybowski. „Chciałem stworzyć utwór, w którym głos i fortepian są partnerami, tworzą równoprawny duet” - tłumaczył w jednym z wywiadów kompozytor.
Jako ostatnie zabrzmi Siedem Sonetów Szekspira na głos z fortepianem mistrza polskiego modernizmu - Andrzeja Czajkowskiego (1935-1982). Żyjący zaledwie 47 lat polski kompozytor zasłynął za życia przede wszystkim jako wybitny pianista. Na koncie miał VIII nagrodę podczas V Konkursu Chopinowskiego w 1955 roku. Mimo pianistycznych sukcesów, jego największą pasją i namiętnością było komponowanie. Napisał Koncert fortepianowy, Kwartet smyczkowy, Trio fortepianowe oraz kilka utworów na fortepian solo. Jest również autorem opery Kupiec wenecki, którą ukończył na łożu śmierci.
Niedziela, 19 października, 18:00
Studio koncertowe S5 w Radio Kraków, al. Słowackiego 22
Kwartludium
W programie:
Aleksandra Gryka - Ambeoidal MTOCS
Anna Pęcherzewska – Odludium
Dariusz Przybylski – Medeas Träume
Arne Sanders – Dubug (Strange I've seen that face before)
Wojciech Ziemowit Zych – Stale obecna tęsknota
Sławomir Wojciechowski - Rope of sands
Lawrence Moss - Korea for Kwartludium
Nietypowy kwartet i muzyka najnowsza
Założony w 2002 roku kwartet tworzą absolwenci trzech akademii muzycznych: warszawskiej, bydgoskiej i gdańskiej - Dagna Sadkowska - skrzypce, Michał Górczyński - klarnet, karnet basowy, Paweł Nowicki - instrumenty perkusyjne oraz Piotr Nowicki - fortepian. Nazwa zespołu pochodzi od pierwszego utworu autorstwa Bartosza Kowalskiego-Banasewicza napisanego na ten skład. Muzycy Kwartludium skupiają się na wykonywaniu utworów młodych kompozytorów działających zarówno w kraju, jak i za granicą. W swoim dorobku zespół posiada wiele prawykonań polskich i światowych utworów. Artyści zajmują się też współczesną muzyką improwizowaną. Na koncie zespołu są trzy płyty wydane przez wytwórnię DUX. Ostatnia z nich, zawiera wyłącznie kompozycje graficzne nagrane wspólnie ze Scannerem, cenionym brytyjskim twórcą muzyki elektronicznej.
Podczas koncertu usłyszymy utwory napisane z myślą o kwartecie. Będą to kompozycje autorstwa Aleksandry Gryki (Ambeoidal MTOCS), Anny Pęcherzewskiej (Odludium), Dariusza Przybylskiego (Medeas Träume), Arne Sandersa (Dubug - Strange I’ve seen that face before), Wojciecha Ziemowita Zycha (Stale obecna tęsknota), Sławomira Wojciechowskiego (Rope of sands) i Lawrence’a Mossa (Korea for Kwartludium).
Czwartek, 23 października, 19:00
Manggha - Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej, al. M.Konopnickiej 26
Trio Amadrums & Airis Quartet
W programie:
- Aleksander Lasoń - Kwartet smyczkowy numer 6 (kwartet Airis)
- Chiel Meyering - Caixa de dolcos (kwartet Airis)
- Benjamin Britten - Kwartet smyczkowy nr 2 cz. 1 (kwartet Airis)
- David Lang - The so called laws of nature (trio Amadrums)
- Thierry de Mey - Table music (trio Amadrums)
- J.N.Zivkovic - Trio per uno cz.1 (trio Amadrums)
- Krzysztof Janczak - Musique Concertant (septet)
Krakowski septet, czyli kwartet smyczkowy i trio perkusyjne
„Muzyków Airis Quartet cechuje kreatywność, determinacja w twórczych poszukiwaniach, pracowitość, znakomity warsztat instrumentalny, wrażliwość muzyczna i szczególne wyczucie w wykonawstwie muzyki współczesnej…” - komplementował Marek Moś, dyrygent Orkiestry AUKSO. Kwartet smyczkowy założyły w 2007 roku studentki Akademii Muzycznej w Krakowie. Zaledwie po pół roku działalności członkinie Airis zajęły II miejsce na Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. W 2012 roku w Wiedniu zespół otrzymał nagrodę Windisch Kammermusik Preis. Airis tworzą obecnie Aleksandra Czajor - skrzypce I, Grażyna Zubik - skrzypce II, Natalia Warzecha - Karkus - altówka oraz Joanna Gutowska - wiolonczela. Od 2013 roku kwartet występuje także z triem perkusyjnym Amadrums, tworząc nowatorski septet, dla którego komponują tacy twórcy młodego pokolenia jak Łukasz Pieprzyk czy Krzysztof Aleksander Janczak.
Również Trio Amadrums wywodzi się ze środowiska krakowskiej uczelni. Od 2007 roku tworzą go Wiktoria Chrobak-Mielec, Rafał Tyliba, Maciej Hałoń - absolwenci i doktoranci Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie perkusji prof. Jana Pilcha oraz Stanisława Welanyka. Repertuar grupy stanowią współczesne utwory perkusyjne komponowane na bardzo różne składy instrumentalne, kompozycje zawierające w sobie elementy teatru muzycznego oraz elektroniki, utwory o stylistyce zbliżonej do muzyki jazzowej oraz kompozycje własne. Amadrums Trio wystąpili dotąd na takich festiwalach jak Warszawska Jesień, „Sounds New” w Anglii, „DAM Festival” w Kosowie, „Nagyerdei Ősz” na Węgrzech, Audio Art. czy Sacrum Profanum.
Sobota, 25 października, 19:30
Sala Siemieradzkiego, Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie.
TWOgether Duo
W programie:
Wacław z Szamotuł - Już się zmierzcha
Justyna Kowalska - Lasoń - Bowiem przemawiam językiem aniołów (prawykonanie)
Zbigniew Bargielski - Labirynt
Aleksander Nowak - Satin
Rafał Janiak - After hours of muteness
Hanna Kulenty - Preludium, Postludium i Psalm
TWOgether Duo, czyli akordeon razem z wiolonczelą
TWOgether Duo to wiolonczelistka Magdalena Bojanowicz i akordeonista Maciej Frąckiewicz. Duet otrzymał Paszport Polityki za 2012 rok w nagrodę „za dojrzałe i wyraziste interpretacje muzyki. Za odwagę, ryzyko i konsekwencję w budowaniu repertuaru na nietuzinkowy zestaw instrumentów”.
Grający ze sobą od 2007 roku muzycy niecodzienne połączenie instrumentów wykorzystują do wykonywania zarówno transkrypcji muzyki klasycznej od Bacha do Piazzolli, aż po muzykę współczesną, m.in. Hanny Kulenty, Cezarego Duchnowskiego czy Wojciecha Ziemowita Zycha. W 2012 roku zespół debiutował na Warszawskiej Jesieni. Nakładem wydawnictwa Sarton ukazała się też ich pierwsza płyta „Satin” z polskimi utworami współczesnymi.
W wykonaniu duetu zabrzmią: Labirynt Zbigniewa Bargielskiego, Satin Aleksandra Nowaka, After hours of muteness Rafała Janiaka, Preludium, Postludium i Psalm Hanny Kulenty oraz słynna renesansowa pieśń Wacława z Szamotuł - Już się zmierzcha (Modlitwa, gdy dziatki spać idą). Podczas koncertu usłyszymy też prawykonanie utworu “Bowiem przemawiam językiem aniołów” kompozytorki Justyny Kowalskiej-Lasoń, prywatnie żony Aleksandra Lasonia.
Niedziela, 26 października, 16:30
Kościół Św. Anny w Krakowie, ul. Św. Anny 11
Lutosławski Quartet
W programie:
Karol Szymanowski - Kwartet smyczkowy nr 2, Op 56
Marcin Markowicz - Kwartet smyczkowy nr 3
Henryk Mikołaj Górecki - Kwartet smyczkowy nr 1, "Już się zmierzcha"
Astor Piazzolla - "4 for tango"
Od Szymanowskiego do Piazzolli. Finał z Lutosławski Quartet
Istniejący od 2007 roku Lutosławski Quartet specjalizuje się w muzyce XX i XXI wieku. Zespół wystąpił na wielu prestiżowych festiwalach m.in.: Musica Polonica Nova, Łańcuch, Forum Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej, Klara Festival w Brukseli czy Ankara Music Festival w Turcji. Muzycy koncertowali wspólnie m.in. z Brunonem Canino, Paulem Guldą, Kwartetem Śląskim, Royal String Quartet, Jackiem Kaspszykiem, Tomaszem Strahlem, Eugenem Indjicem oraz wybitnymi jazzmanami: Kennym Wheelerem, Johnem Taylorem i Urim Caine’em. Wraz z Krzysztofem Jakowiczem i Andrzejem Bauerem muzycy nagrali pierwszą na świecie płytę prezentującą twórczość kameralną Witolda Lutosławskiego. Kwartet tworzą: Bartosz Woroch - I skrzypce, Marcin Markowicz - II skrzypce, Artur Rozmysłowicz - altówka i Maciej Młodawski - wiolonczela.
W programie koncertu zabrzmi Już się zmierzcha, muzyka na kwartet smyczkowy op. 62, czyli II kwartet smyczkowy patrona festiwalu - Henryka Mikołaja Góreckiego. Utwór powstał w 1988 roku na zamówienie legendarnego Kronos Quartet. Tytuł kwartetu przywołuje renesansową pieśń Już się zmierzcha (Modlitwa, gdy dziatki spać idą) Wacława z Szamotuł, której linię melodyczną Górecki wykorzystał w materiale muzycznym utworu, wprowadzając ją w partii altówki na początku utworu, a także wplatając i przetwarzając w brzmienie pozostałych głosów kwartetu.
W wykonaniu Lutosławski Quartet usłyszymy też pochodzący z 1927 roku II Kwartet smyczkowy op. 56 Karola Szymanowskiego, 4 for tango słynnego argentyńskiego kompozytora Astora Piazzolli oraz III Kwartet smyczkowy, skomponowany przez członka kwartetu - Marcina Markowicza.
|