Tym razem znów zaglądamy do STAREGO TEATRU, gdzie rewolucyjny sezon pod wodzą duetu Klata-Majewski kończą – bezprecedensowo – trzy premiery w ciągu jednego weekendu: "Być jak Steve Jobs. Bohaterowie polskiej transformacji. Ballada o lekkim zabarwieniu heoricznym", "BITWA WARSZAWSKA 1920" oraz "WANDA"*.
Spotkanie będzie okazją do rozmowy o tym intrygującym zbiegu spektakli i jego znaczeniu promocyjnym i artystycznym. Naszymi gośćmi będą Sebastian MAJEWSKI, Goran INJAC, Michał KMIECIK i Iga GAŃCZARCZYK.
Prowadzenie: Dagmara Bator, Róża Szafranek
Nowi dyrektorzy „szeroko otwarli bramę dla tych, którzy jeszcze tu nie pracowali” – Monika Strzępka, Paweł Passini i Marcin Liber znaleźli się w tym gronie. Dotykają tematów i postaci anektowanych przez historię, mitologię i popkulturę. Co łączy Piłsudskiego, księżniczkę Wandę i Steve’a Jobsa? Opisy projektów zastrzegają przede wszystkim, czym te spektakle nie są i w jaki sposób wymykają się najprostszym skojarzeniom, szukając raczej związków ze współczesnością, stawiając pytania o determinizm i ocenę postaw w zależności od momentu historycznego. Każdy z nich proponuje poruszanie się pomiędzy różnymi płaszczyznami przestrzeni i czasu, poszukiwanie analogii, powiązań, odnajdywanie przyczyn. Na pierwszy plan wyciągnięte zostają decydujące momenty przełomu oraz realia urządzania się w nowej rzeczywistości, a po nich – pytanie o determinizm i ocenę postaw.
Podczas spotkania będzie okazja, by wygrać zaproszenia na każdy ze spektakli!
-----------------------------------------------
NASI GOŚCIE
Sebastian Majewski – reżyser, dramaturg, aktor i scenograf, od stycznia 2013 roku na stanowisku Zastępcy Dyrektora ds. Artystycznych Starego Teatru. Urodził się w 1971 r. we Wrocławiu, ukończył Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku i przez kilka lat związany był z Teatrem Wierszalin w Supraślu, gdzie zadebiutował w 1997 r. jako reżyser sztuką „Prawiek i inne czasy” Olgi Tokarczuk. Jest założycielem wrocławskiej niezależnej Sceny Witkacego. W roli dramaturga debiutował w 2006 r. w spektaklu "Transfer!" Jana Klaty, z którym do dzisiaj tworzy artystyczny – a ostatnio również dyrektorski – tandem. W latach 2008-2012 był dyrektorem artystycznym Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, umacniając jego pozycję jako jednej z najlepszych polskich scen.
Goran Injac - kurator projektów międzynarodowych i okołospektaklowych projektów artystycznych Starego Teatru. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie w Belgradzie oraz języki i literaturę porównawczą na Uniwersytecie w Nowym Sadzie, w Serbii. Odbył także podyplomowe studia z językoznawstwa komparatywnego oraz literatury porównawczej na kilku europejskich uniwersytetach: w Anglii, Norwegii i Austrii. W wolnym czasie wykłada na uniwersytecie. Innego nie ma.
Michał Kmiecik – dramaturg spektaklu Być jak Steve Jobs
Iga Gańczarczyk – autorka projektu teatralno-radiowego Przynęta
-----------------------------------------------
SPEKTAKLE
„Być jak Steve Jobs”
Michał Kmiecik, reż. Marcin Liber / premiera 21.06.2013 r.
BYĆ JAK STEVE JOBS nie jest teatralizowana biografią szefa i guru firmy Apple – Steva Jobsa. Dla Marcina Libera – reżysera, Michała Kmiecika – dramaturga oraz zespołu Narodowego Starego Teatru to próba zmierzenia się z żywą historią polskiej transformacji ustrojowej i ekonomicznej. Spektakl jest równoległą historią polskich przemian oraz rozwoju kariery Jobsa. To podjęcie dyskusji na temat zmian jakie zaszły w Polsce od 1989 roku z perspektywy trzech pokoleń – ludzi, którzy budowali polski turbokapitalizm, 40-latków, którzy kontestowali zmiany a dziś sięgają po władzę oraz pokolenia wychowanego w nowych realiach, które otwarcie zadają pytania o błędy popełnione w procesie transformacji i sugeruje potrzebę rozliczeń i zmian.
„Bitwa warszawska jedendziewięćdwazero”
Paweł Demirski, reż. Monika Strzepka / premiera 22.06.2013 r.
Spektakl duetu Strzępka/Demirski – jak można się domyślić – nie będzie freskiem historycznym analizującym przyczyny i następstwa tak zwanego cudu nad Wisłą, dzięki któremu Polacy powstrzymali Armię Czerwoną. Raczej szukaniem odpowiedzi na pytanie: co właściwie oznacza niepodległość, o co toczyła / toczy się gra, co nasz dziadek / pradziadek miał z tego, że w owym czasie bolszewicy nie weszli w głąb Europy? (…) Twórców bardziej jednak interesuje współczesna Polska oraz świat, który otacza nas tu i teraz. (…) Jak deklarują, ich celem nie jest jednak kolejna łatwa krytyka narodowych cech, przeciwnie – refleksja, że być może właśnie dzięki nim niektóre rzeczy mogły / mogą zdarzyć się „tylko w Rzeczpospolitej”.
„Wanda”
Sylwia Chutnik, Patrycja Dołowy, reż. Paweł Passini / premiera 23.06.2013 r.
Paweł Passini, Sylwia Chutnik i Patrycja Dołowy badają tajemniczą postać krakowskiej Wandy, która nie chciała Niemca. Przyglądają się jej, jak wpada do Wisły, jak urządza sobie nowe życie na jej dnie. Patrzą też w stronę widowni: kim dla nas jest opowieść o samobójstwie w nie swoim imieniu i czy jest nam w ogóle potrzebna?
„Przynęta”
audioperformans
scenariusz i reżyseria: Iga Gańczarczyk, Magda Stojowska / premiera 15.06.2013 r.
-----------------------------------------------
O CYKLU
Współczesna kultura oferuje ogromne bogactwo dzieł i wydarzeń, spośród których zmuszeni jesteśmy nieustannie wybierać. Czym się kierować? Jak odnajdywać w tym potopie to, co godne uwagi? Jak odczytywać teksty zaskakujące, trudne, niecodzienne?
Podczas spotkań SZTUKA WYBORU – SZTUKA ODBIORU chcemy poznawać i mierzyć się z odczytywaniem dzieł nieodkrytych, a godnych polecenia i uwagi. Chcemy uczyć się sztuki wyboru oraz odbioru sztuki – od najlepszych. Chcemy, by była to zarówno przestrzeń nauki, jak i otwartej dyskusji.
W pierwszym cyklu koncentrujemy się na teatrze oraz literaturze, a w tym „buszowaniu” pomagać nam będą znawcy ze Starego Teatru i Lekcji czytania – akcji społecznej Tygodnika Powszechnego.
DLA SLOTOHOLIKÓW
Cykl spotkań SZTUKA WYBORU – SZTUKA ODBIORU pod szyldem SLOT Kraków jest rozwinięciem SLOT Festów, które odbywają się co pół roku, skupiając na wspólnej przestrzeni nieprzebraną ilość tematów i form, a także wielu niezwykłych gości. Ponieważ podczas takiego weekendu często nie sposób uczestniczyć we wszystkich wydarzeniach ani skupić się dłużej na jednym temacie, chcemy spotykać się częściej i wnikać głębiej w wybrane tematy.
Dołączcie do nas!
-----------------------------------------------
HARMONOGRAM KOLEJNYCH SPOTKAŃ:
18 VI, 19.30, Lekcja czytania z Tygodnikiem Powszechnym: Grzegorz Jankowicz o „Pieśni 64” z nowego przekładu Katullusa (tekst dostępny pod adresem slotfestkrakow@gmail.com)
25 VI, 19.30 Lekcja czytania z Ha!artem: Ziemowit Szczerek o książce „Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian”
|