21 marca o godz. 17:00 w kinie muzeum Fabryka Emalia Oskara Schindlera w Krakowie odbędzie się spotkanie z cyklu „Nie tylko Schindler”, w ramach którego będzie można obejrzeć „Niedokończony film” w reż. Yael Hersonski.
W czasie filmowania w domu złapano na ulicy starego Żyda z bródką w szpic. Siedział u mnie w mieszkaniu kilka godzin, ale nie wykorzystano jego fotogeniczności. Wyobrażam sobie, co się działo, kiedy wrócił do domu i usiłował wytłumaczyć żonie, że nic nie zarobił, bo przez 3 godziny odstawiał „gwiazdora”. Nie wiem, czy cię kiedyś spotkam kolego po fachu? Czy się obaj nie minęliśmy z powołaniem. W każdym razie, kiedy będzie oglądał w kinie jakąś scenę, powie z przekąsem: „niby ja to nie potrafię”.
W maju 1942 r. getto warszawskie odwiedziła grupa filmowców z Urzędu Propagandy III Rzeszy. Ich pobyt w getcie opisali m.in. szef warszawskiego Judenratu Adam Czerniaków i twórca podziemnego Archiwum Getta Warszawskiego Emanuel Ringelblum. Film, który nigdy nie powstał miał najprawdopodobniej służyć propagandzie – uświadamianiu ludziom, że Żydzi „sami sobie są winni” – przed masowymi wywózkami do Treblinki, które rozpoczęły się w lipcu 1942 r. 4 rolki filmu zostały odnalezione po wojnie i trafiły do Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie, gdzie sfilmowane obrazy przez lata uważano za autentyczną relację z życia warszawskiego getta. Dopóki w nie przyjrzała im się bliżej młoda izraelska dokumentalistka.
Yael Hersonski ukończyła z wyróżnieniem Sam Spiegel Film & Television School, współpracuje z izraelską telewizją, była szefową cotygodniowego cyklu dokumentalnego w Kanale 10 izraelskiej telewizji publicznej. Niedokończony film jest jej pierwszym pełnometrażowym filmem dokumentalnym.
W ramach marcowego spotkania w Fabryce Schindlera będziemy mieli przyjemność gościć dr. Bartosza Kwiecińskiego, którego prelekcja poprzedzi pokaz filmu Yael Hersonski.
Dr Bartosz Kwieciński jest absolwentem filmoznastwa UJ (1998) i adiunktem w Centrum Badań Holokaustu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest autorem wielu publikacji na temat wizerunku Zagłady w kinie. Jego rozprawa doktorska „Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady” została niedawno wydana przez Wydawnictwo Universitas.
tekst: Karolina Ożóg
|