Istniej momenty symboliczne i dziea emblematyczne.
Do pierwszych naley Boe Narodzenie.
Do drugich Oratorium Boonarodzeniowe.
Istniej te symboliczne postaci. Jak Jan Sebastian Bach i Andrew Parrott, najsynniejszy rekonstruktor dzie lipskiego kantora, przywracajcy im ich przejrzyste brzmienie i pierwotn si.
Poczenie tych wszystkich elementw proponuje Capella Cracoviensis. Oratorium Boonarodzeniowe (Weihnachtsoratorium, BWV 248) Jana Sebastiana Bacha pod dyrekcj Andrew Parrotta (cz. I - III) i Matteo Messoriego (cz. IV - VI) w cigu dwch adwentowych koncertw, zwizanych ze zbliajcymi si witami Boego Narodzenia. Znaczenie tej syntezy to znaczenie tradycji.
Weihnachtsoratorium zostao skomponowane na Boe Narodzenie 1734 r. w Lipsku. Bach prezentowa cao przez trzy kolejne dni wit. Dzieo zoone jest z szeciu czci, do ktrych muzyk kompozytor zaczerpn z kilku swych kantat wieckich. Kantaty te powstaway na konkretne okazje, po ktrych nie miay szansy na ponowne wykonanie, Bach "ratowa" wic w ten sposb stworzon do nich muzyk - a bya to muzyka nawet jak na Bacha wyjtkowa, pena splendoru i dynamicznego blasku (by wspomnie choby pocztkowy chr "Jauchzet, frohlocket", pochodzcy z kantaty "Toenet ihr Pauken"). Muzyka odpowiadajca doskonale radosnej i podniosej okazji, jak s wita Boego Narodzenia. Podejmujc ten rzadko - ze wzgldu na trudnoci obsadowe i wykonawcze - wykonywany utwr, Capella Cracoviensis pragnie ustanowi waciw dla Boego Narodzenia tradycj.
Zapraszamy - www.capellacracoviensis.pl
|