26 padziernika 2019 r, sobota, godz. 19.30
Sala Koncertowa Pastwowej Szkoy Muzycznej II stopnia
im. W. eleskiego, ul. Basztowa 9
Woski Instytut Kultury w Krakowie zaprasza na
monodram muzyczny MEDEA
Ji Antonn Benda
Wykonawcy:
Clara Galante melorecytacja
Cinzia Pennesi fortepian
WSTP WOLNY
Mozart w licie z 12 listopada 1778 r. podczas pobytu w Mannheim pisze o tej Medei; Ten dramat jest doskonay, muzyka jest jak recytatyw, a sowo recytowane na muzycznym tle daje wspaniay efekt.
Od reysera
Wyobraziem sobie dramatyczne sowa, zbuntowane dwiki, tony opowieci opowiadane przez kobiet / Mede, ktra powraca na scen swojego ycia, do miejsca, ktre podpalia wasnymi rkami i tam przywouje twarze i gosy ze swojej przeszoci, to co si wydarzyo.
Ta podr wyraona sowami wiedzie przez szereg miejsc, w ktrych przedmioty / wiadkowie s oywiani s za spraw jej pamici.
Fabua stawia w swoim centrum posta Medei, zdradzonej kobiety, prbujcej obali system wartoci stworzony wycznie dla mczyzn. Medea przyjmuje z wasnej perspektywy radykalny punkt widzenia, ktry obala ustalone prawa. Metal, krew, wgiel i popi dominuj w kolorach tego zdewastowanego wiata, ktry odpowiada owemu trzsieniu ziemi jakiemu poddana zostaa dusza Medei, Medei czarodziejki, Medei ony, Medei matki, zbuntowanej, odrzuconej, zdradzonej ... Macierzystwo staje si zatem win, niemonoci bycia kobiet.
Esencjonalny bl naoony zosta na sceniczno-muzyczn ciek, ktra zawiera w sobie wewntrzny konflikt: niemono kochania i bycia kochanym jako podstawowy temat, ktry tworzy pomost midzy staroytnym greckim obrzdem a nasz wspczesnoci, przepuszczon w tym przypadku przez filtr wiata Bendy i tego rodkowoeuropejskiego ducha, ktry wydaje si by soczewk, dziki ktrej mona ponownie odczyta to absolutne arcydzieo.
|