POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

 KALENDARZ
INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DNI BEZPŁATNE W MUZEACH


   
Kategorie wydarzeń
 
Film
Kabaret
Literatura
Muzyka
Plastyka
Sport
Taniec
Teatr
Wystawy różne
Wydarzenia inne
 
Bezpłatne

Dla dzieci

Wspólne: dla dzieci i dorosłych

Dla seniorów

Festiwale

Biznesowe

Odbywające się online
 
 
29-11-2015       
WYDARZENIE ARCHIWALNE, już zakończone
Joanna. gosy ziemi
ZAPRASZA
Klub Pod Jaszczurami
Rynek Główny 8
31-042 Kraków
t. 0 12 292 22 02
f. 0 12 412 75 40
http://www.podjaszczurami.pl
event@podjaszczurami.pl
miejsce:
Klub pod Jasczurami, Rynek Gwny 8, Sala teatralna
19:00
BEZPŁATNE
» Teatr
Teatr74

Spektakl inspirowany tekstem Paula Claudela "Joanna d'Arc na stosie" i filmem Carla Theodora Dreyera "Pasja Joanny d'Arc", rozbity tekstem Baeja Tokarskiego "Maria Egipcjanka"

Wystpi:

Joanna, dziewica mczennica - Joanna Dry
Maria Egipcjanka, ladacznica - Marta okietek
Boska Matka, wita Tiamat - Karina Shorets
Jeffrey Dahmer, kapan - Borys Krzysztyski

inscenizacja: Baej Tokarski

PAY WHAT YOU WANT


"() gdy jzyk i symbolika ofiary w konkretnym kontekcie kulturowym podlegaj rnorodnym interpretacjom, to w miejscu odprawienia obrzdu pozostaj rzeczywiste koci, powiadczajc, e dokona si tam rzeczywisty ubj. Religia jest realistyczna na mier i ycie co sytuuje j niewtpliwie w bliskoci z natur."
Walter Burkert

Schiller piszc swoj "Dziewic Orleask" uzna mier na stosie za mao heroiczn i obdarzy swoj bohaterk godn mierci na polu bitwy. Gdy w pierwszej poowie dwudziestego wieku mit Joanny w zbiorowej wiadomoci nabra penego ksztatu, jej mier zacza by postrzegana jako mczestwo wicej nawet: jako ofiara godna zestawie z mk Chrystusa. Proces kanonizacyjny i nadobecno figury witej w europejskiej kulturze dopeni dziea i mier Joanny staa si bardziej interesujca ni jej ycie. Zauwaalne, e w wikszoci podrcznikw historii informacjom o wojnie stuletniej i postaci Dziewicy niemal zawsze towarzysz ilustracje poncej na stosie dziewczyny, nie za kobiety w zbroi trzymajcej sztandar czy miecz.

Okruciestwo ofiary z ycia jest nie do przyjcia? Gdy mylimy o spoecznoci, ktra wybiera koza ofiarnego i skada go w ofierze bogom, trudno nam myle o tym inaczej ni o perwersji. danie Boga, by Abraham zoy w ofierze swojego syna stawia Go przed nami w rwnie zym wietle jak to, na co pozwoli uczyni Hiobowi. Przekonani o wasnej wyszoci potpiamy Agamemnona, doszukujc si wszystkich moliwych niskich pobudek w jego decyzji o ofiarowaniu Ifigenii. Buntujemy si, gdy syszymy, e Joanna dokonaa aktu heroicznego samoofiarowania, gdy bya dla nas ofiar bestialskich oprawcw. Tutaj ciekawe swoj drog e odrzucajc ide ofiary, nie potrafimy odrzuci jzyka, ktry ona narzuca.

Odkrycie endorfiny, naturalnej substancji podobnej do morfiny, wydzielanej przez ludzki mzg w stanie zagroenia i cierpienia jest niezwykle istotne w dyskusji o dowiadczeniu religijnym. Rwnoczenie moe suy racjonalnemu wytumaczeniu ekstazy wynikajcej z blu, ktre miaoby przeczy religijnym przekonaniom. Z drugiej strony dowodzi, e ekstatyczne dowiadczenia s cakowicie realne i nie mona zaprzeczy ich istnieniu. Co wicej, to co niektrzy skonni nazwa s paranoj, okazuje si bardzo praktyczne.

Joanna, ktra utraciwszy umiejtno uzyskiwania epifanii (nie syszy ju gosw), moe wic odzyska czno ze swoimi zwierzchnikami dziki zadawanemu jej cierpieniu. Swojej chwalebnej roli ofiary, a wic i witoci, nie mogaby uzyska bez mki, ktr heroicznie zniosa. Dlaczego wic odmawiamy udziau w tej witoci jej oprawcom? Bez katw nie mogaby przecie cierpie, a wic schodzc do poziomu czysto biologicznego w jej mzgu nie mogyby zaj procesy chemiczne prowadzce do ekstazy, bez ktrej nie mogaby doj do Prawdy. Oprawcy Joanny: Maria i Jeffrey drczc j sami pobieraj nauki (bo czy nauka przez cierpienie wymaga, by byo to bezporednio wasne cierpienie?) i maj inny, lecz rwny udzia w mczestwie. Zakadajc, e Joanna jest w spektaklu projekcj czy odbiciem ich samych nie s katami, a cierpitnikami. Ojcowie Kocioa ironicznie dzikowali przecie swoim przeladowcom, za przysug umoliwienia mczestwa

Oprawcy w Rouen nakazali wszystko co pozostao po mczennicy zniszczy, a jej prochy wrzuci do Sekwany swoj drog, pikniejszej metafory powrotu do Bogini Matki trudno sobie wyobrazi by uniemoliwi prby objcia relikwii po niej kultem. Istotnie, ofiara Joanny ma swj cielesny wymiar i stoi za ni rzeczywiste cierpienie rzeczywistej dziewczyny. Przenoszenie Joanny w wymiar wycznie duchowy jest naduyciem, podobnie jak ograniczenie jej wycznie do cielesnoci. W tym wymiarze dowiadczenie religijne jest dobitnie fizyczne mimo to, nie dysponujemy adnymi materialnymi dowodami zbrodni i wszelkie lady, o ktrych mwi Burkert w tym wypadku zostay bezpowrotnie utracone. By moe dlatego Joanna tak bardzo fascynuje i nie pozwala uzna siebie za bohaterk dawno skoczonego dramatu.
https://web.facebook.com/events/1005877996142746/
Miejsce:
Klub pod Jasczurami, Rynek Gwny 8, Sala teatralna
Godz.
19:00
WYDARZENIE ARCHIWALNE, już zakończone

 
 
Trailer spektaklu

BIBLIOTEKI  |  CENTRA KULTURY  |  GALERIE  |  KABARETY  |  KINA  |  KLUBY  |  MUZEA  |  MUZYCZNE  |  SPORT  |  STOWARZYSZENIA  |  TANECZNE  |  TEATRY  |  INNE


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie


 Copyright © 2002-2024


Polskie Niezależne Media
 

 O patronacie medialnym    |    Kontakt z Redakcją

 Serwis Dziś w Krakowie jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury