Jest wojna. Armia sprzymierzona polskich galerii i kuratorw pod dowdztwem artystki, Izabeli Chamczyk, wyprawia si na drug bitw. Tym razem po wrocawskiej galerii Arttrakt polem walki stanie si krakowska Szara Kamienica (Rynek Gwny 6). A celem bdzie zdobycie zaufania.
Strategia dziaa Izabeli Chamczyk jest prosta: w cigu roku czeka nas 12 wystaw w 12 rnych miastach. Za kadym razem dziaa spontanicznie napada na galeri, nagabuje, opowiada o Wojnie dwunastomiesicznej. I chce wystawy. Nie kryje si z tym, nie kryguje. Mwi wprost. Bo ta wojna przynie musi wiele ofiar: niewinno artystyczn, hipokryzj twrcw, dwulicowo rynku sztuki. To take walka z obrazem, materi malarsk, dwuwymiarowoci dziea. To wreszcie pokonywanie samej siebie, wasnych ogranicze twrczych, artystycznych przyzwyczaje. Ale po kolei.
Izabela Chamczyk walczc o zaufanie obnaa hipokryzj, kryjc si pod szlachetnym niezdecydowaniem i dobrze urodzon niewiedz. Zaproponowali mi wystaw, cho nie zabiegaem, dali sal, cho nie wiem, czy to dobrze, galeria taka a taka, ale nie wiem, czy to dobry adres, znalazem si w rankingu, ale zestawi go mj znajomy to standardowe deklaracje, jakie usysze mona z ust artystw. Nie wypada powiedzie przecie jestem dobry, chcieli wanie mnie. Pewno siebie w rodowisku artystycznym to wada, nie zaleta. Izabela Chamczyk zrywa wic maski, wyrywa z biernoci. Pokazuje, e pasywna postawa, tak typowa w rodowisku twrcw, przyczajone wyczekiwanie z nadziej na wystaw, si nie sprawdza. Trzeba ruszy z okopw niemocy. Subtelne aluzje nie maj szans w zderzeniu z polem minowym rynku sztuki. Zamiast tego chce szeroko pojtej szczeroci.
Ale jej walka toczy si na niejednym polu. To take bitwa przeciw ograniczeniom, jakie narzuca obraz. Chce ruszy z miejsca, nie zamyka si w jednym polu dziaania, jakim jest performance. Bezszelestnie przekracza granic kolejnych mediw. A przy tym prbuje nas zwrci twarz do obrazu. W dobie wizualnego chaosu, zmasowanego natarcia mediw penych zdj chce zaznaczy jego rol i wag.
I mierzy si z dwuwymiarowoci obrazu. Jako bro wykorzystuje projekty Unicestwienie i ywe portrety. To prby skonfrontowania tradycyjnego malarstwa z dziaaniem performance czy projekcjami video. Za kadym razem to prba oywienia obrazw, wypuszczenia ich z ciasnych ram. Dlatego kad wystaw dopenia performance Izabeli Chamczyk, swoista gra na wytrwao. Kto zwyciy artystka, publiczno, sztuka? Przekonajcie si w Szarej Kamienicy.
ukasz Gazur, Dziennik Polski
|