Oprcz fotografii autorstwa Pawa Kubisztala widzowie wernisau zgromadzeni w galerii Domu Historii Podgrza mogli zapozna si z prezentacj multimedialn, ktra stanowia komentarz historyczny oraz krtki opis industrialnych zabockich zabytkw.
Do uwiecznionych obiektw nale: Rzezalnia Miejska z 1881roku, Stacja kolejowa Podgrze Wisa z 1911, dom rodziny Brylskich z 1888, Myn Ziarno z 1920, Fabryka Schindlera, Krakowska Fabryka Myda C. miechowski (obecnie Miraculum) z 1913, Dawne Koszary przy ul. Dekerta 15, Skad Solny przy Placu Bohaterw Getta, kompleks budynkw przy Dekerta 15 z lat 50-tych XX w. oraz zabytkowy kwarta Dbrwki/Lwowska.
W fotografiach wida osobiste zainteresowanie Autora tematyk Zabocia nie tylko, jako dokumentalist, ale przede wszystkim, jako czowieka, ktry prbuje uratowa historyczny obszar objty zagad. Mona powiedzie, e Kubisztal wykonuje Zabociu pomiertne portrety chociaby przez uwiecznienie zwierciadlanych odbi budynkw w bkitnych kauach. Widz moe take zajrze do wntrz dawno ju wyburzonych obiektw i poczu pewien dreszczyk emocji, jaki wywouje obcowanie z duchami mieszank zachwytu i trwogi.
Zachwytu nad tym, e kady nawet najbardziej pospolity budynek moe pretendowa do miana dziea sztuki. Trwog za powinno wywoywa poczucie, i znakomite wiadectwa epoki przypominajce krok po kroku funkcje dzielnicy w krwioobiegu infrastruktury miasta umieraj w samotnoci i zapomnieniu.
Koloryt tego tradycyjnie przemysowego rewiru ustpuje miejsca na krzykliwe bilbordy i stalowo-szklane apartamentowce. Rewitalizacja ma, wic na celu nie tyle odnowienie i przywrcenie do ycia starego Zabocia, co raczej uksztatowanie go wedug pomysu i gustu wspczesnego dewelopera.
Ogldajc wystaw mona zastanawia si czy taka odnowa stanowi naturalnie, historyczny proces przemijania czy raczej pewien rodzaj eksterminacji kulturowej.
Wchodzce w skad ekspozycji kadry ujmuj przebieg odchodzenia tej zabudowy bardzo sugestywnie poprzez odcienie szaroci, brudu, starych cegie, wyblakych kolorw przeamywanych zieleni dzikich traw i bkitem nieba. Ale w tym ponurym miejscu prezentuj si take drobne, ale bardzo wymowne pejzae jak choby ten z Myna Ziarno, gdzie w promieniach popoudniowego soca przez okno hali magazynowej spojrze moemy na Wzgrze Wawelskie. W tym kontekcie wystawa sprytnie demonstruje pewn kontynuacj dziedzictwa kulturowego Krakowa przez dostrzeganie Zabocia w kontekcie wielkich zabytkw. Jakby ustawionego w poczekalni do doczenia w ich poczet. Prno jednak liczy na to, gdy aden z tych budynkw nie jest wpisany do Rejestr Zabytkw i tym samym nie podlega oficjalnej ochronie.
Wystawa Zabocie Tracone 2002-2011 przypomina o tym, e miasto to dynamiczny twr, gdzie wszystko ma swoje miejsce a naszym obowizkiem jest ratowa kady zabytek. Nawet wtedy, gdy wydaje si lekko trywialny. Ujednolicenie krajobrazu wedug schematu obecnie obowizujcych trendw w dizajnie architektonicznym nie jest niczym zym jednak caa sztuka polega na tym, by tak zaprojektowa otoczenie, aby kady element pozosta na swoim miejscu. Jest wielka sia w tym, by kreatywnie scali to, co powstao z czasw pnych Austro-Wgier i PRL z nowomodnym wzornictwem. W czasach, kiedy tyle mwi si o potrzebie odkrycia na nowo tosamoci i zachowaniu pamici nie wolno myl, niszczy w imi le rozumianego postpu. W takim wypadku mona liczy tylko na to, e kto zlituje si nad padlin po starej dzielnicy i z waciwym historycznej schedzie szacunkiem przywrci jej godno.
Ale to ju jest kwestia czystej wiary, cho jak mawiaj potrafi ona czyni cuda
Pawe Kubisztal Zabocie tracone 2002-2011
Dom Historii Podgrza, ul. Limanowskiego 13, Krakw
Wystawa potrwa do 6 kwietnia 2011